www.Ro1918.com

Eclipsa a trecut...scoate-ti ochelarii!
 
AcasaCalendarFAQCautareInregistrareMembriGrupuriConectare

Distribuiți | 
 

 Iar 95 - Vis cu zborul interzis

In jos 
AutorMesaj
Admin
Admin
avatar

Numarul mesajelor : 367
Data de inscriere : 22/02/2008

MesajSubiect: Iar 95 - Vis cu zborul interzis   Sam Mai 31, 2008 2:55 pm

Dintre toate proiectele purtand stampila “Made in Romania”, dezvoltate in anii intunecosi ai “epocii de aur”, construirea un avion supersonic de lupta romanesc a fost poate cel mai ambitios si, totodata, nedreptatit de cel mai trist destin. Izolarea politica pe plan international la care regimul comunist condamnase tara incepand cu anii ’70, lipsa de fonduri (problema deloc straina si astazi la case mult mai mari), precum si incapatanarea unui dictator nebun au facut ca supersonicul romanesc sa ramana doar un vis de planseta.

La sfarsitul anilor ’70, la INCREST – Institutul National pentru Creatie Stiintifica si Tehnica, demareaza programul IAR-95 (cod NATO: “Spey”), sub conducerea inginerului Dumitru Badea. Datorita experientei acumulate prin cooperarea excelenta cu specialistii iugoslavi in cadrul programului anterior YUROM (IAR-93) s-a incercat si de aceasta data o colaborare cu vecinii nostri, nematerializata insa datorita dorintei acestora de a se concentra asupra proiectului propriu Novi-Avion. Acesta era un avion de lupta modern, foarte asemanator ca desen “francezului” Rafale si Gripen-ului suedez de astazi, insa din cauza lipsei de fonduri si a suportului tehnologic extern va impartasi aceeasi soarta cu “Spey”-ul nostru. Mai tarziu se va dovedi ca, intradevar, constructia unui supersonic este o palarie mult prea mare pentru tarile in dezvoltare si chiar si pentru multe din cele avansate, in Europa de Vest doar Marea Britanie, Franta si Suedia, iar mai tarziu eforturile concertate ale Spaniei, Italiei si Germaniei putandu-se lauda cu programe incununate de succes.

Ramasi singuri in fata provocarii, inginerii nostri realizeaza mai multe concepte, in diferite configuratii (monoloc, biloc, monomotor, bimotor, unul sau doua ampenaje verticale, etc). Machetele sunt testate in tunele aerodinamice si in final este aleasa solutia unui monoloc monomotor, aproape similar cu avionul FC-1 produs de China in anii ’90. Intrucat a existat o colaborare pe plan militar intre cele doua tari, este posibil sa fi avut loc un schimb de experienta si in domeniul aviatiei, neexistand insa informatii in acest sens. Decizia asupra configuratiei fiind luata, un singur “detaliu” mai ramanea de rezolvat: motorul. Datorita posibilitatilor limitate ale industriei autohtone de a produce un motor supersonic fiabil, s-a ales o varianta de import, demersuri pe langa producatorul britanic Rolls Royce fiind facute in acest sens. Politica vremii interzicea insa vanzarea de tehnologie avansata catre tarile considerate “nesigure”, iar Romania, facand totusi parte din blocul comunist, in ciuda relatiilor relativ bune cu Occidentul, se califica pentru acest statut cu brio). Motorul Rolls-Royce Viper Mk 633-47 de 17.79 kN, care fusese folosit la IAR 93 era departe de a asigura puterea necesara unui supersonic, fiind nevoie de 54 kN in regim normal si de 91 kN cu postcombustie

In 1982 proiectul este abandonat temporar, fiind redeschis de mai multe ori pe parcursul anilor ’80, sub denumirile de IAR-101 si IAR – S. S-a incercat chiar solutia folosirii motorului Tumansky R-29 ce echipa Mig-ul 23, aflat in dotarea Aviatiei Militare romanesti, rusii opunandu-se insa destul de zgomotos (aveau tot interesul ca Romania sa nu devina producatoare de avioane supersonice, devenind astfel un concurent serios pe piata de armament).

In 1988 proiectul este abandonat definitiv. In aceeasi perioada, programe similare vestice precum Rafale, Eurofighter Typhoon si JAS-39 Gripen se confruntau cu aceleasi probleme (Eurofighter intarziind nu mai putin de 10 ani)

Caracteristici Generale:

Echipaj: 1 sau 2 Greutate(gol): 7.880 kg

Lungime: 16.0 Greutate maxima la decolare: 15.200kg

Anvergura: 9.3 m Motor: 1 X Tumansky R-29-300

Inaltime: 5.45 m

Armament: 3.200 kg de munitie - diverse rachete si bombe

Avioane similare: MIG 29, Panavia Tornado, HAL Tejas, J-10, FC-1.
Sus In jos
Vezi profilul utilizatorului http://www.Ro1918.com
Admin
Admin
avatar

Numarul mesajelor : 367
Data de inscriere : 22/02/2008

MesajSubiect: Re: Iar 95 - Vis cu zborul interzis   Sam Mai 31, 2008 3:53 pm

Arrow IAR 95
Sus In jos
Vezi profilul utilizatorului http://www.Ro1918.com
 
Iar 95 - Vis cu zborul interzis
Sus 
Pagina 1 din 1

Permisiunile acestui forum:Nu puteti raspunde la subiectele acestui forum
www.Ro1918.com :: Romania Pitoreasca :: Made in Romania-
Mergi direct la: