www.Ro1918.com

Eclipsa a trecut...scoate-ti ochelarii!
 
AcasaCalendarFAQCautareInregistrareMembriGrupuriConectare

Distribuiți | 
 

 O istorie sumară a Aviației Române 1945-1970

In jos 
AutorMesaj
Admin
Admin
avatar

Numarul mesajelor : 367
Data de inscriere : 22/02/2008

MesajSubiect: O istorie sumară a Aviației Române 1945-1970   Lun Iun 02, 2008 12:36 pm

Arrow 1945. - Din ianuarie sunt desființate majoritatea școlilor de aviație. Sunt desființate și batalioanele de parașutiști. Sunt desființate ASRPA și aerocluburile Brașov, Prahova și Oltenia. Măsurile, dictate de URSS, aveau în vedere un singur scop: distrugerea completă a aviației române.
- Uzinele IAR sunt desființate forțat de sovietici, utilajele confiscate și transportate în URSS. Uzinele se vor profila pe producerea unor tractoare primitive de model sovietic.
- Din iulie începe acțiunea de readucere în România a Corpului aerian român aflat în Slovacia și Cehia, total decimat și cu moralul la pământ.
- La 8 august sunt desființate LARES și se înființează Societatea de Transporturi Aeriene Româno-Sovietice (TARS), cu unicul scop de a înfeuda transporturile aeriene românești URSS.Aviația militară a României este reorganizată, având în componență Flotila 1 vânătoare, Flotila 2 vânătoare, Flotila 3 aslat,Flotila 4 picaj, Flotila 5 bombardament greu, Flotila 6 informație, în plus unități de aerotransport-legătură, hidroaviație și aerostație. Dotarea era compusă exclusiv din avioane de producție germană, românească și italiană.
Arrow 1946. - Seria măsurilor vexatorii continuă. Astfel sunt desființate toate aerocluburile și toate asociațiile sportive de aviației, toate școlile, iar bunurile lor, inclusiv avioanele, sunt confiscate de stat. Toate aceste măsuri se produc cu acordul sau în indiferența guvernului Groza.
- Este închisă și fabrica SET din București.
- Este înființat Aviasanul, în cadrul Ministerului Sănătății.
- Direcția aviației civile trece de la MApN la Ministerul Comunicațiilor și Lucrărilor Publice.
- Generalul Nicolae Rădescu reușește să fugă din țară, în Cipru, cu un avion românesc Savoia Marchetti.
- Președintele tineratului Național Liberal, Mihail Fărcășanu reușește să fugă din țară, împreună cu Pia Fărcășanu și Vintilă Brătianu, cu un bombardier de tip vechgi pilotat de Matei Ghica Cantacuzino.
- TARS redeschide linia aeriană București-Praga, care în curând va fi reînchisă.
Arrow 1947. - O parte din conducerea PNȚ încearcă să părăsească țara la bordul unui mic avion biplan, tentativa este dejucată de Siguranță și va da prilejul guvernului Groza de a scoate în afara legii partidul și de a aresta pe toți liderii lui, în frunte cu Iuliu Maniu.
- Întreprinderea ICAR este reprofilată, astfel este complet lichidată de comuniști în România performanta industrie aeronautică românească, pentru aproximativ două decenii, fapt cu consecințe profund negative, resimțit din plin până astăzi.
- Numărul avioanelor militare este redus la numai 168 de aparate, adică aproximativ 15% din câte avea România în 1939,ultimul an de pace.
- Odată cu abdicarea forțată a Regelui Mihai este desființat Aeroclubul Regal al României, înlocuit cu Federația Aeronautică Română (FAR)
Arrow 1948. - Seria măsurilor represive continuă. Comuniștii se infiltrează în toate structurile organizatorice ale aviației. URSS dorește ca în România armata aerului să fie dependentă integral de structurile de comandă sovietice și importurile de avioane și material volant să se facă exclusiv din această țară. Cu toate acestea sunt menținute în forțele aeriene ale RPR și avioane de producție germană și română, care au participat la cea de a doua conflagrație mondială.
- Începe "oficial" Războiul Rece.
Arrow 1949. - Comanda aviației devine Comandamentul Aviației, subordonat exclusiv ''aviației militare.
- Aviația militară este dotată cu primele avioane de producție sovietică, cu motor cu piston.
- La Brașov producția de avioane este reluată foarte modest: inginerul Radu Manicatide construiește avionul IAR-811, iar Iosif Șilimon planorul IS-2.
Arrow 1950. - Sunt reînființate o serie de școli de aviație, în special sportive, după o organigramă integral sovietică.
-Reînființarea batalionului de parașutiști al armatei RPR.
- Aviația militară este rebotezată în Forțele Aeriene Române (FAM) iar Comandamentul Aviației devine Comandamentul Forțelor Aeriene Militare (CFAM).
- Debutul parașutărilor franco-americane în România. Cei parașutați sunt selecționați din Mișcarea Legionară și din Comitetul Național Român. Aviația de vânătoareromânească nu reușește însă să doboare niciun avion franco-american și intercepteze la locul desantării pe cei parașutați - vor fi capturați mult mai târziu de Securitate.
- Traian Vuia se reîntoarce în România, va muri două luni mai târziu. Este înmormântat la cimitirul Bellu din București.
Arrow 1951. - În dotarea forțelor aeriene românești întră primele avioane cu reacție, de producție sovietică (IAK-17 și IAK-23), total depășite tehnic de avionul Mig-15.
Arrow 1952. - Intră în dotare avionul Mig-15, evidențiat în luptele din Coreea ca unul din cele mai performante din lume.
- Se dezvoltă parașutismul sportiv prin înființarea a încă 9 centre. În strategia militară a URSS armatele țărilor satelite trebuiau să dezvolte mult această armă, în vederea unei invazii masive a Occidentului.
Arrow 1953. - Este creat Codul Aerian Român, opera lui Alexandru Danielopol.
- Tot la sugestia lui Alexandru Danielopol transporturile sunt organizate în două ministere separate, aviația și marina depind acum de Ministerul Transporturilor Navale și Aeriene (MTNA).
- Este militarizată și aviația sportivă, fiind preluată de așa numita Asociație Voluntară pentru Sprijinirea Apărării Patriei(AVSAT) - de model sovietic.
- Se dezvoltă în continuare parașutismul militar și sportiv.
- Sunt sistate parașutările franco-americane în România.
- Radu Manicatide construiește la Brașov primul avion românesc bimotor: IAR-814.
Arrow 1954. - La 18 septembrie sunt desființate TARS și se înființează TAROM.
- Întră în funcțiune întreprinderea de reparat avioane de la Bacău.
Arrow 1956. - În dotarea aviației civile intră avionul Il-14, dotat cu motoare cu piston.
Arrow 1958. - O delegație PMR și guvernamentală română, condusă de Gheorghe Gheorghiu-Dej, vizitează Extremul Orient, la bordul a două avioane TAROM Il-14. Piloții români au reușit performanța remarcabilă să zboară cu acest avion cu o rază mică de acțiune până la Phenian, Beijing, Ulan Bator, Hanoi, Rangoon etc.
- Justin Capră și Ion Munteanu construiesc, înaintea americanilor, proiectul unui motor reactiv pentru zborul individual (așa numitul rucsac de zbor) și sunt efectuate primele încercări reușite, la Băicoi. Brevetul va fi obținut în 1961
- Hermann Oberth lucrează pentru NASA la Huntsville - Alabama.
Arrow 1959. - Unificarea DGFAC cu TAROM.
- Apare cartea "Das Mondauto" ("Automobilul lunar") al lui Hermann Oberth.
Arrow 1960. - Începutul diminuării treptate și prudente a influenței sovietice în România. O primă consecință este demilitarizarea aviatiei sportive, care trece la Uniunea pentru Cultură Fizică și Sport (UCFS). Aeroclubul Central al RPR devine Federația Română de Aviație (FRA).
- La București este produs de un colectiv condus de cunoscutul inginer Radu Manicatide avionul multifuncțional IAR-818, avion STOL, cu o rază de acțiune de 1.000 km.
- Gheorghe Iancu este campion mondial la lansarea pe timp de noapte.
Arrow 1961. - Octavian Băcanu stabilește un nou record mondial de distanță pe circuit închis, cu avionul românesc IAR-814, zburând 4.462,87 km.
- Gheorghe S. Popoiu brevetează avioelicopterul, avion cu decolare și aterizare verticală.
- În dotarea TAROM întră primul avion modern de pasageri, Il-18, lung-curier, dotat cu patru motoare turbopropulsoare, cu o capacitate de până la 119 pasageri.
Arrow 1962. - Înființarea primelor subunități militare de elicoptere.
- Un avion TAROM de tip Il-18, aflat în plină traversare a Mării Egee, în pană totală de motoare, aterizează pe burtă pe un teren agricol în Cipru. Măiestria deosebită a echipajului a salvat viețile tuturor celor aflați la bord.
Arrow 1963. - Prima acțiune de salvare întreprinsă de un elicopter românesc: sunt salvați 22 de marinari turci de pe un vas naufragiat în Marea Neagră.
Arrow 1964. - Înființarea Direcției Generale a Aviației Civile, subordonată MTANA, separată de compania TAROM.
- Radu Manicatide construiește hidroavionul IAR-818 H-hidro.
Arrow 1965. - Nicolae Ceaușescu, devenit de facto persoana nr. 1 în stat, este decis să dezvolte industria românească de armament și sa relanseze industria aeronautică.
- România aderă la Organizația Aviației Civile Internaționale.
Arrow 1966. - Un avion Il-14 al TAROM traversează pentru prima dată Atlanticul.
Arrow 1968 - Nicolae Ceaușescu impune în martie, la plenara CC al PCR, un amplu program de dezvoltare a industriei de armament, inclusiv a celei aeronautice.
- Se înființează Centrala industrială de mecanică fină și aeronautică.
Arrow 1969. - Sunt fabricate primele avioane sub o licență occidentală, avionul britanic de pasageri BN-2, dotat cu două motoare cu piston.
- Este inaugurat aeroportul internațional de pasageri de la Otopeni, rebotezat după Revoluție în Aeroportul Internațional "Henri Coandă".
- Direcția Generală a Aviației Civile este înglobată în Departamentul Transporturilor Auto, Navale și Aeriene din cadrul Ministerului Transporturilor și Telecomunicațiilor.
- Cu un avion Il-18 TAROM reușește să înconjoare pământul.
Arrow 1970. - Împreună cu alte țări comuniste România aderă la programul sovietic spațial "Intercosmos".
Sus In jos
Vezi profilul utilizatorului http://www.Ro1918.com
 
O istorie sumară a Aviației Române 1945-1970
Sus 
Pagina 1 din 1

Permisiunile acestui forum:Nu puteti raspunde la subiectele acestui forum
www.Ro1918.com :: Romania Pitoreasca :: Istoria Aviatiei Romane si Escadrila Alba-
Mergi direct la: