www.Ro1918.com

Eclipsa a trecut...scoate-ti ochelarii!
 
AcasaCalendarFAQCautareInregistrareMembriGrupuriConectare

Distribuiți | 
 

 O istorie sumară a Aviației Române 1918-1944

In jos 
AutorMesaj
Admin
Admin
avatar

Numarul mesajelor : 367
Data de inscriere : 22/02/2008

MesajSubiect: O istorie sumară a Aviației Române 1918-1944   Lun Iun 02, 2008 12:33 pm

Arrow 1918. - Ia naștere serviciul aeronautic sanitar al României.
- Traian Vuia, la Garches în Franța, începe, împreună cu francezul Yvonneau, construcția unor elicoptere.
Arrow 1919. - În cadrul tratativelor de pace de la Paris Nicolae Titulescu propune crearea unei companii de aviație transcontinentale, cu capital francez și românesc. Va fi creată Compania de Navigație Aeriană Franco-Română (CFRNA), prima de acest fel din lume.
- La București ia naștere prima fabrică de avioane din țară, care se va numi la început, modest, Arsenalul aeronautic.
Arrow 1920. - La 23 aprilie ia naștere în mod oficial CFRNA - Compania de Navigație Aeriană Franco- Română.
- Înființarea Aeroclubului Regal al României.
- Înființarea Direcției Aviațiunii din cadrul Ministerului Comunicațiilor.
- Se înființează prima bază de hidroaviație militară, la Constanța.
Arrow 1921. - Primele avioane fabricate industrial în România: 20 de copii după avionul german Hansa-Brandenburg.
Arrow 1922. - Liniile CFRNA sunt prelungite până la București-Istanbul.
- George de Bothezat efectuează în Statele Unite, la Dayton, primele încercări cu elicopterul său.
Arrow 1923. - Se înființează Inspectoratul General al Aeronauticii în cadrul Ministerului de Război.
- Mihail Filip brevetează în Franța un avion numit stabiloplan.
- La ASTRA Arad începe producția de avioane.
- În București, la inițiativa inginerului Grigore Zamfirescu, ia naștere Societatea pentru Exploatări Tehnice (SET), care va deveni ulterior o fabrică de reparat și construit avioane.
- La uzinele ASTRA Arad este construit avionul Proto-1 (Astra-Șeșefschi).
Arrow 1924. - La Constanța inginerul Radu Stoika construiește mai multe hidroavioane, în cadrul întreprinderii STC.
- La Arsenalul aeronautic de la Cotroceni sunt transformate bombardierele de Havilland DH-9 în avioane de pasageri.
- Avionul Proto-2 la uzinele ASTRA din Arad.
Arrow 1925. - Aurel Biju și Eugen Sziklay participă la mitinguri aeriene cu parașute de concepție proprie.
- Fabrica ASTRA Arad este transferată la Brașov, unde ia naștere Industria Aeronautică Română (IAR).
- Prima linie aeriană internă (București-Galați).
- La Mamaia este organizată Școala de tir și bombardament aerian. CFRNA este desființată, în locul se crează o altă companie, Compania Internațională de Navigație Aeriană (CIDNA), unde România deține 19% din acțiuni.
Arrow 1926. - Asociația Română pentru Propaganda Aviației (ARPA).
Arrow 1927. - Primul tunel aerodinamic de concepție românească, realizat de Ion Stroescu.
- Serviciul Național de Navigație Aeriană (SNNA).
- La Cluj, Iași și Galați sunt create ateliere de reparat avioane.
- Romeo Popescu stabilește recordul național de altitudine: 9.403 m.
- Gheorghe Bănciulescu devine primul pilot care zboară cu proteze la ambele picioare.
- Hidroscala de la Mamaia de pe Siutghiol.
Arrow 1928. - La SET București este construit avionul de școală SET-3.
- Elie Carafoli și Ion Stroescu crează primul laborator de aerodinamică.
- Traian Burduloiu, Gheorghe Iacobescu și Mihail Negru efectuează raidul capitalelor europene.
Arrow 1929. - Generalul italian (ulterior mareșal) Italo Balbo amerizează la Constanța cu o escadrilă formată din 35 de hidroavioane.
- Avionul Fernic IX construit de inginerul româno-american George Fernic.
- Legiferarea aviației utilitare.
Arrow 1930. - În Franța Anastase Dragomir brevetează sistemul de salvare cu parașuta al piloților, adoptat ulterior pretutindeni în lume.
- Fondul Național al Aviației, care provine din vânzarea obligatorie a timbrului aviației.
- Ionel Ghica stabilește recordul național de distanță, zburând 2.000 km, din Anglia până în Bulgaria.
- Hidroscala de la Palazu Mare de pe Siutghiol.
- Romeo Popescu stabilește un record național de durată, zburând aproape 21 de ore.
- La 23 octombrie inginerul George Fernic își pierde viața la un miting aerian desfășurat la Chicago.
- Elie Carafoli și Lucien Virmoux realizează proiectul primului avion monoplan românesc cu aripă joasă, IAR-11 CV.
Arrow 1931. - Raid românesc pe ruta Paris-Calcutta (Traian Burduloiu, Radu Beller și George Valentin Bibescu).
- Congresul Federației Aeronautice Internaționale (FAI) desfășurat la București, sub președinția lui George Valentin Bibescu.
- Motoplanorul M-3 construit de inginerul Radu Manicatide.
- Record mondial în parașutismul feminin: Smaranda Brăescu sare de la o altitudine de 6.000 m.
- Romeo Popescu moare încercând să stabilească un record mondial de viteză cu avionul IAR-11CV.
- Ionel Ghica efectuează raidul de mare distanță București-Saigon și retur (2 x 9.350 km) în 62 de ore și 25 de minute de zbor.
- Legea Aeronauticei, care prevede înființarea Subsecretariatului de Stat al Aeronauticii, din care face parte și aviația civilă.
- Record mondial de durată în circuit închis stabilit de România: 8 ore și 17 minute (Ionel Cociașu și Gheorghe Grozea).
- Se înființează în București Întreprinderea de Construcții Aeronautice Românești (ICAR).
- Record mondial de durată pentru hidroavioane (12 ore și 2 minute) stabilit de Mihail Pantazi.
Arrow 1933. - Ia naștere la Paris Air France, prin fuzionarea CIDNA cu alte companii franceze.
- Stabiloplanul tip 4 al inventatorul Filip Mihail.
- Primul zbor în România al unui planor remorcat de un avion, executat de EgonPastior la Sibiu.
Arrow 1935. - Record național de altitudine stabilit de Alexandru Papană cu un IAR 16: 11.631 m.
- Raid românesc pe ruta București-Kapetown, întrerupt la lacul Victoria (Petre Ivanovici și Irina Burnaia).
- Într-un spital din Cairo încetează din viață, în urma unei boli tropicale, marele aviator român Gheorghe Bănciulescu.
- Trei avioane românești ICAR Universal execută un raid pe ruta București-Kapetown (23.000 km) și retur.
- SARTA (Societea Anonimă Română de Transporturi Aeriene).
- Liga Aviatorilor Români.
- Traversarea Carpaților de două planoare remorcate de un singur avion (Valentin Popescu și Hubert Clompe).
- În dotarea aviației civile intră primul avion fabricat în România: ICAR Comercial, care putea transporta 5 pasageri.
Arrow 1936. - Marele as al acrobației aeriene, Alexandru Papană, se clasează pe locul întâi la campionatului mondial de acrobație aeriană, desfășurat în Statele Unite.
- Federația Aeronautică Regală a României.
- SARTA pune în exploatare linia București-Praga, cu escale la Cluj, Uzgorod și Piestany.
- Este înființat Ministerul Aerului și Marinei, în componența căruia intră și Comandamentul Forțelor Aeriene.
- Alexandru Papană câștigă în SUA Campionatul celor două Americi.
Arrow 1937. - Ministrul titular al Ministerului Aerului și Marinei devine inginerul Radu Irimescu.
- În locul societăților de transport aerian LARES și SARTA ia ființă o nouă societatea anonimă - Liniile Aeriene Române Exploatate cu Statul (LARES).
- Școala de parașutiști militari în cadrul Flotilei 1 Aerostație de la Pantelimon.
- Hermann Oberth proiectează o rachetă înaltă de 24 m cu combustibil lichid care putea transporta 3,5 tone încărcătură utilă.
- Intră în dotarea LARES avioanele moderne de pasageri de producție americană Lockheed 10A Electra, Lockheed 14 (din 1938) și Douglas DC-3.
Arrow 1938. - Noul ministru al Aerului și Marinei devine Paul Teodorescu. Atât Radu Irimescu cât și Paul Teodorescu s-au preocupat constant de asigurarea importurilor pentru aviația militară română, în condițiile unui buget destul de restrâns.
- Cristea Constantinescu proiectează un elicopter cu rotor cu pas variabil.
- Concursul aviatic al Poloniei și Micii Antante (Cehoslovacia, Iugoslavia și România),desfășurat pe un circuit de 4.000 km, are ca învingător pe inginerul român Lidner.
- Hermann Oberth proiectează la Mediaș două avioane cu mater rachetă.
Arrow 1939. - Primul zbor al avionului de vânătoare IAR-80, priectat de Ion Grosu.
- Ionel Cociașu execută de unul singur un raid pe diastanța București-Bombay și retur.
- Administrația Stabilimentelor Aeronauticei și Marinei (ASAM), în componența căruia intră și Arsenalul aeronautic.
- Matei Ghica Cantacuzino stabilește recordul național de durată de zbor: 24 ore și 24 de minute.
- După dezlănțuirea celui de al Doilea Război Mondial Marele Stat Major al Armatei române elaborează planul "Ipoteze 32", care prevedea apărarea României cu 84 de escadrile de aviație cu un număr de 838 de avioane, 332 de rezervă și 350 avioane școală. La 1 septembrie 1939 România dispunea de 2.617 piloți ofițeri și subofițeri, 267 observatori aerieni, 218 radiotelegrafiști de bord și 239 mitraliori de bord.
Arrow 1940. - Consecință a acordurilor semnate cu Germania de către guvernul Gigurtu sunt importate avioane militare și civile germane, superioare calitativ importurilor de până atunci, de proveniență franceză și britanică (care sunt sistate complet).
- Se desființează Ministerul Aerului și Marinei și se înființează Subsecretariatul de Stat al Aerului (SSA), încorporat în Ministerul de Război.
- Pentru a fi ferită de distrugerile eventuale ale războiului, moderna flotă a LARES este retrasă în cea mai mare parte în hangare.
Arrow 1941. - La 22 iunie România declară război URSS. Aviația militară ia parte la operațiuni din prima zi, piloții români dovedind nu numai bravură, dar și mult profesionalism. În primul an de război avioanele românești de vânătoare Meserschmitt 109 și IAR 80 domină depășitele tehnic avioane sovietice de vânătoare.
- Începe în România producția sub licență a unor avioane germane performante (Meserschmitt 109, Heinkel He 111, Fieseler Storch etc.).
- Grupul armatei de aerotransport este întărit prin transferul unor avioane și piloți de la LARES.
- Hermann Oberth primește cetățenia germană (pe care nu o solicitase) și esteconcentrat forțat la Peenemünde, unde funcționa poligonul militar de rachete germane, cu numele de cod Fritz Hann pentru ca aliații să nu știe cine este.
Arrow 1942. - Aviația militară română ia parte la luptele aeriene deasupra URSS. Se evidențiază câțiva ași ai aviației române, printre care Bâzu Cantacuzino.
- "Escadrila albă", avioane sanitare pilotate de aviatoarele Nadia Russo Bossie, Mariana Drăgescu, Virginia Duțescu și Virginia Thomas, cucerește admirația tuturor, salvând mii de militari români și germani pe Frontul de Est.
- La 3 octombrie racheta germană a 4 (V 2), construită de Wernher von Braun atinge altitudinea de 84,5 km - primul obiect făcut de mâna omului care pătrunde în spațiul cosmic. La acest proiect Hermann Oberth a avut 70 de rezolvări.
- Aviația română participă, de la sfârșitul lunii noiembrie, alături de aviația germană, la evacuarea trupelor și răniților din punga de la Stalingrad, operând în condiții foarte dificile.
Arrow 1943. - În luna ianuarie aviația română continuă evacuarea trupelor încercuite la Stalingrad.
- Lupte aeriene aprige la Cotul Donului și pe tot restul frontului, de data aceasta în fața unui adversar sovietic dotat cu avioane moderne, majoritatea de producție indigenă.
- Din aprilie încep raidurile americane de bombardament asupra fortăreței Ploiești, cea mai bine apărată antiaerian din întreaga Europă. Raidurile sunt efectuate de avioane B 24 Liberator, neescortate. La început bombardierele vor decola din Libia, de la Benghazi și apoi din Italia, de la Foggia. Aviația de vânătoare română și germană va duce o bătălie necruțătoare contra avioanelor americane, care înregistrează pierderile (procentual) cele mai severe din tot cursul cel de al Doilea Război Mondial.
Arrow 1944. - Un avion B 24 Liberator, capturat de români, este repus în funcție sub culorile României.
- Aviația română ia parte la evacuarea Crimeei.
- Continuă luptele aviației de vânătoare românești și germane, în condiții din ce în ce mai dificile, contra escadrilelor aliate de bombardament, din ce în ce mai numeroase.
- În iunie are loc spectaculoasa dezertare a aviatorului Matei Ghica Cantacuzino pe un avion de bombardament Heinkel He 111,care este internat în Turcia. La bordulavionului se găsea, printre alții, și industriașul Max Auschnit.
- Actul de la 23 august. Aviația militară română este luată total prin surprindere.
- La 24 august aviația de bombardament în picaj germană bombardează Bucureștiul. Este distrus Teatrul Național și parțial Palatul Regal.
- Aviația militară română este obligată să lupte alături sovietici împotriva foștilor aliați germani, ceea ce piloții militari români, fie că refuză, fie (mai ales) execută absolut formal ordinele primite. Avioanele militare românești sunt revopsite peste crucea cu brațele în formă de "M", păstrând doar cocarda tricoloră.
- La 1 septembrie se constituie Corpul aerian român, care intră în subordinea directă a Armatei Roșii. În toată campania de 9luni pe frontul de Vest aviația română a fost permanent umilită, marginalizată și chiar supusă voit distrugerii de către "aliatul"sovietic.
- La începutul lunii septembrie au loc lupte aprige pentru aerodromul din Sibiu, între trupele române și cele "aliate" sovietice, care vroiau să ocupe terenul de aviație cu forța.
Sus In jos
Vezi profilul utilizatorului http://www.Ro1918.com
 
O istorie sumară a Aviației Române 1918-1944
Sus 
Pagina 1 din 1

Permisiunile acestui forum:Nu puteti raspunde la subiectele acestui forum
www.Ro1918.com :: Romania Pitoreasca :: Istoria Aviatiei Romane si Escadrila Alba-
Mergi direct la: