www.Ro1918.com

Eclipsa a trecut...scoate-ti ochelarii!
 
AcasaCalendarFAQCautareInregistrareMembriGrupuriConectare

Distribuiți | 
 

 Cu tricolorul pe aripi-IAR 93 Vultur

In jos 
AutorMesaj
Admin
Admin
avatar

Numarul mesajelor : 367
Data de inscriere : 22/02/2008

MesajSubiect: Cu tricolorul pe aripi-IAR 93 Vultur   Sam Mai 31, 2008 2:58 pm

1968. „Primavara de la Praga”, revolta poporului cehoslovac impotriva comunismului este strivita sub senilele tancurilor „Armatei Rosii” sovietice. Toate tarile membre ale „Pactului de la Varsovia” le insotesc, slugarnice. Mai putin una. Romania. Mai mult, Romania condamna public, atat in presa interna cat si in cea internationala barbaria comisa, fapt ce ii va atrage, ireversibil, antipatia „Marelui Urs” – a se citi URSS. Imediat dupa innabusirea in sange a protestelor de la Praga, tara noastra se afla pe punctul de a fi INVADATA, la randul ei, de armatele tarilor comuniste aliate, drept pedeapsa pentru neobrazarea de a incalca ordinul Moscovei. Din relatarile ulterioare ale diplomatilor romani de atunci, SUA si China s-au opus cu inversunare acestui act de agresiune impotriva unei tari doritoare de pace, in fond. Invazia rosie nu a mai avut loc niciodata, dar ruptura fusese produsa.

Dependenta pana atunci de tehnica militara de provenienta sovietica, Armata Romana constientizeaza ca se impune din ce in ce mai mult dezvoltarea prin mijloace proprii a capacitatii de aparare a tarii. Este motivul pentru care in dotarea Fortelor Armate Romane nu vor mai intra niciodata „jucarii” destul de populare prin vecini, precum elicopterul Mi24 „Hind” sau avionul de atac Su-25 „Frogfoot”, aflate in serviciu si astazi in Ungaria, Bulgaria, Rusia, Ucraina.

Industria Aviatica Romana (IAR), revigorata prin construirea fabricilor de avioane de la Craiova, Bacau, Bucuresti, Brasov, care deja avea la activ capodopera aviatica IAR 80/81 ce se acoperise de glorie in anii celui de-al doilea razboi mondial, revine in forta. Un prim produs (de altfel, primul avion reactiv non-sovietic din blocul comunist) este avionul de atac la sol IAR 93 „Vultur”.

Pe principiul „dintre vecini doar Marea Neagra si Iugoslavia ne sunt prieteni”, a fost adoptata varianta colaborarii cu tara vecina de la sud-vest, intrucat mijloacele tehnice de care industria locala de aviatie dispunea la momentul respectiv nu putea acoperi in totalitate complexitatea unui asemenea proiect. Cooperarea dintre cele doua tari avea sa poarte oficial denumirea de „Programul YUROM”, iar varianta iugoslava a noului avion, cea de „J – 22 ORAO” – „Vultur” in limba sarba.

Astfel, cele doua tari si-au impartit responsabilitatea constructiei diferitor subansamble si a testelor de zbor. Motorizarea avea sa fie asigurata atat de producatorul britanic Rolls Royce, cu modelul Viper MK 633-47 de 17,8 kN cu postcombustie, dar si de replica autohtona a acestuia produsa sub licenta la uzinele Turbomecanica.

Primul zbor al prototipului IAR 93 – 001 are loc la 31 Octombrie 1974, avandu-l la mansa pe colonelul pilot Stanica Gheorghe, si va confirma cu exactitate calculele proiectantilor.

O atentie deosebita avea sa fie acordata scaunului de catapultare. Initial acesta era un Martin-Baker Mk 10 1/48 britanic, urmand a fi inlocuit la exemplarele de serie cu un model de scaun ejectabil romanesc. Acesta avea sa-si dovedeasca pe deplin eficienta in 1979 cand, in timpul unui zbor de incercare, in urma opririi in zbor a ambelor motoare, pilotul Stanica Gheorghe va catapulta la nu mai mult de 200 m inaltime, cu 4 secunde inaintea impactului cu solul.

Avioanele IAR 93 au intrat in dotarea mai multor unitati de aviatie din tara, numarul exemplarelor construite variind dupa diferite surse intre 120 si 160 de exemplare, de diverse tipuri, simpla si dubla comanda. Arsenalul cu care era dotat „Vulturul” romanesc cuprindea o gama larga de variante de inarmare, putand acrosa diverse tipuri de bombe de aviatie (de 100, 250, 300 sau 500 kg), multiple lansatoare de proiectile antitanc, rachete aer-sol si aer-aer (la varianta IAR 93 B), insa piesele de rezistenta erau cele doua tunuri cu tevi duble GSh-23L de 23 mm, „in jurul” carora fusese construit practic avionul. De asemenea, avionica de bord cuprindea sisteme de identificare „friend or foe” (IFF), radio compas, radio altimetru, sistem de stabilizare GEC-Marconi, sisteme de avertizare in mediu ostil, sistem de ochire similar cu cel de pe Mig 21, etc.

IAR-ul 93 romanesc nu a fost folosit niciodata in vreun conflict real. In schimb „fratele” sau geaman Orao si-a probat din plin capacitatile atat in conflictul sarbo-croat din anii 90 cat si in timpul razboiului Nato vs Serbia din 1999, fiind singurul aparat invulnerabil la bruiajul electronic si dovedindu-se un adevarat distrugator de rachete Tomahawkm atragandu-si renumele de „Tomahawk killer”.

„Vulturul” a cunoscut cateva etape de modernizare pe parcursul perioadei de serviciu, de-a lungul careia nu au lipsit insa nici accidentele in urma carora pilotii s-au catapultat in siguranta, nici incidentele tragice, dintre care cel mai grav petrecandu-se la Craiova in 1997 pe 9 iulie, cand, in timpul unui test cu munitie de razboi de tip nou, avionul inmatriculat „210” apartinand grupului 67 Aviatie Craiova a explodat pur si simplu pe pista. 16 oameni si-au pierdut atunci viata (5 militari si 11 civili din partea firmei producatoare a munitiei). Se pare ca una dintre bombe a fost declansata accidental in urma unei defectiuni a sistemului electric al aeronavei.

Desi era inca departe de a-si epuiza resursa de zbor si desi dispunea de un mare potential de dezvoltare/modernizare, IAR 93 a fost retras din serviciu in 2003 (o data cu celebrele Mig 29, Mig 23, Il 28 ), fiind inlocuit de mai modernele Lancere. Avioanele sarbesti J-22 Orao se afla in continuare in serviciu, aflandu-se in dotarea Fortelor Aeriene ale Serbiei.
Sus In jos
Vezi profilul utilizatorului http://www.Ro1918.com
un cetatean



Numarul mesajelor : 78
Data de inscriere : 25/07/2008

MesajSubiect: Re: Cu tricolorul pe aripi-IAR 93 Vultur   Vin Iul 25, 2008 7:27 pm

Ce porci sunt politicienii pig

Au scos la pensie MiG 29 si IAR 93 si am ramas cu rablele de MiG 21 Lancer.Singurele aparate decente am inteles ca sunt elicopterele IAR.

Acuma tot politicienii vor hotari daca vom cumpara F16 ,F18 ,Typhoon ,Grippen sau Eurofighter

Parerea mea e ca ei sa se mai duca naibii ca doar nu ei le vor pilota si in locul lor sa hotarasca o comisie formata din piloti si ingineri.
Sus In jos
Vezi profilul utilizatorului
Night-elf
Admin
avatar

Numarul mesajelor : 12
Varsta : 38
Localizare : Romania
Data de inscriere : 24/02/2008

MesajSubiect: Re: Cu tricolorul pe aripi-IAR 93 Vultur   Vin Iul 25, 2008 9:41 pm

Nu vreau sa iau apararea nimanui, dar stand stramb si judecand drept, nu e chiar asa. Decizia de a moderniza Mig-urile 21 nu a fost rea deloc. 110 de avioane bune, echipate cu electronica de ultima generatie la mijlocul anilor '90 (unele sisteme deja existente pe Lancer de-abia de curand au inceput sa echipeze USAF, spre exemplu echipamentul DASH) inseamna destul de mult. Mig-ul 29 nu a fost pastrat pentru ca rusii nu ne-au oferit niciodata mentenanta pentru el. Din 18 aparate mai zburau doar 3 la inceputul anilor 2000. S-a incercat o modernizare, prin proiectul SNiper, dar la numarul mic de aparate n-ar fi fost deloc eficient si economic. Faptul ca Iar93 a fost retras si el se justifica prin faptul ca desi pentru vremea lui a fost un aparat cinstit, devenise greu de intretinut si foarte depasit moral, genul de misiuni pentru care fusese gandit putand fi preluat de Lancere, devenite astfel, vrand nevrand, multirol.
Acum, ca vor fi inlocuite cu F16 sau cu Eurofighter, e greu de spus. F16 pregateste terenul pt F35, disponibil din 2018. Eurofighter e foarte bun si potrivit pentru urmatorii 30 de ani. Que sera, sera.

_________________
Armis Arma Iritantum
Sus In jos
Vezi profilul utilizatorului http://www.zboruldenoapte.blogspot.ro
un cetatean



Numarul mesajelor : 78
Data de inscriere : 25/07/2008

MesajSubiect: Re: Cu tricolorul pe aripi-IAR 93 Vultur   Sam Iul 26, 2008 11:33 am

Ideea este ca in joc sunt cateva miliarde de euro care trebuie cheltuiti cu intelepciune.Decizia achizitionarii unor noi avione ar trebui lasata pe seama unei comisii formate din ingineri si piloti si nu pe seama politicienilor.Aviatia este un sector foarte important:cine are cea mai buna aviatie,detine suprematia.

Si nu vreau sa par prea paranoic dar avem trei vecini (cu totii stim cine)carora le cam curg balele dupa teritoriile noastre.
Sus In jos
Vezi profilul utilizatorului
Admin
Admin
avatar

Numarul mesajelor : 367
Data de inscriere : 22/02/2008

MesajSubiect: camarade   Sam Iul 26, 2008 12:08 pm

Nu sunt un expert in aviatie, dar la discutiile despre cheltuirea fondurilor si (mai ales!) despre vecinii nostri, i`m in!

Haide sa aflam cine face parte din comisia asta, si le trimitem o scrisoare deschisa.Eventual mai punem in garda si un jurnalist guraliv (Mircea Badea de ex.). Cu astea si putin noroc ei o sa se simta observati si nu o sa mai faca magarii asa mari ca pana acum.
Sus In jos
Vezi profilul utilizatorului http://www.Ro1918.com
Night-elf
Admin
avatar

Numarul mesajelor : 12
Varsta : 38
Localizare : Romania
Data de inscriere : 24/02/2008

MesajSubiect: Re: Cu tricolorul pe aripi-IAR 93 Vultur   Sam Iul 26, 2008 12:48 pm

A fost intocmit un caiet de sarcini, bineinteles, de catre specialisti, dar decizia tot a politicienilor va fi. Asta e de cand lumea si nu numai la noi. Din pacate. Ce conteaza e ca noile avioane, indiferent care vor fi, sa zboare. Nu e admisibil ca un pilot NATO sa zboare cateva ore pe an. Acum, ora de zbor la Gripen costa cat jumatate din cea pe Eurofighter. Ganditi-va si la acest aspect.

_________________
Armis Arma Iritantum
Sus In jos
Vezi profilul utilizatorului http://www.zboruldenoapte.blogspot.ro
un cetatean



Numarul mesajelor : 78
Data de inscriere : 25/07/2008

MesajSubiect: Re: Cu tricolorul pe aripi-IAR 93 Vultur   Sam Iul 26, 2008 3:54 pm

Politicienii sunt sursa celor mai mari magarii si tampenii,ca doar poporul nostru are doua mari blesteme:politicienii si minoritatile.

Avem nevoie de avioane performante si viabile,nu sa ne luam dupa rationamentul "conteaza numai sa zboare"(asa pilotii militari vor zbura in rablele alea folosite la stropit cartofi-le punem niste petarde si cateva artificii si le numim avioane de vanatoare).

Si sunt de acord cu propunerea de a trimite o scrisoare deschisa si de a pune la curent un jurnalist care sa nu fie sub tutela politica.Ca doar banii cheltuiti pe avioane sunt ai cetatenilor si nu ai lui Base-boy sau Tradaceanu.
Sus In jos
Vezi profilul utilizatorului
Admin
Admin
avatar

Numarul mesajelor : 367
Data de inscriere : 22/02/2008

MesajSubiect: Re: Cu tricolorul pe aripi-IAR 93 Vultur   Sam Iul 26, 2008 7:10 pm

Sa punem la punct o formulare si...ii dam bataie.Semnam, Un grup de cetateni.

Cat despre cele doua blesteme ale Romaniei, sunt(em) perfect de acord!
Sus In jos
Vezi profilul utilizatorului http://www.Ro1918.com
un cetatean



Numarul mesajelor : 78
Data de inscriere : 25/07/2008

MesajSubiect: Re: Cu tricolorul pe aripi-IAR 93 Vultur   Sam Iul 26, 2008 8:25 pm

Trebuie sa stabilim cui io trimitem. scratch

Lui Base cel flescait Sleep?
Tradatorului de premier pig?
Lui Vadim lol! ?
"Intelectualului" Patapievici affraid?

Oricum la politicieni nu prea ai...Dar la propunerea cu Mircea Badea s-ar putea sa mearga.
Sus In jos
Vezi profilul utilizatorului
Admin
Admin
avatar

Numarul mesajelor : 367
Data de inscriere : 22/02/2008

MesajSubiect: Re: Cu tricolorul pe aripi-IAR 93 Vultur   Sam Iul 26, 2008 9:28 pm

O sa ma interesez cine si cum se ocupa de "comisie" ca sa stim unde sa o trimitem, si o copie va merge la un ziar (sa nu zica, doamne fereste, ca nu au fost anuntati).
Sus In jos
Vezi profilul utilizatorului http://www.Ro1918.com
un cetatean



Numarul mesajelor : 78
Data de inscriere : 25/07/2008

MesajSubiect: Re: Cu tricolorul pe aripi-IAR 93 Vultur   Dum Iul 27, 2008 1:04 pm

Sa nu uitam de CivicMedia , AlterMedia , Novopress , Realitatea...
Sus In jos
Vezi profilul utilizatorului
Admin
Admin
avatar

Numarul mesajelor : 367
Data de inscriere : 22/02/2008

MesajSubiect: Re: Cu tricolorul pe aripi-IAR 93 Vultur   Dum Iul 27, 2008 3:44 pm

Ce e cu astea?Doar una mi se pare cunoscuta, Realitatea, pentru "sacrificiul" de a lua apararea tiganilor si borfasilor care ne fac de ras prin Italia.
Sus In jos
Vezi profilul utilizatorului http://www.Ro1918.com
un cetatean



Numarul mesajelor : 78
Data de inscriere : 25/07/2008

MesajSubiect: Re: Cu tricolorul pe aripi-IAR 93 Vultur   Dum Iul 27, 2008 4:31 pm

ro.altermedia.info
www.civicmedia.ro
ro.novopress.info-nu prea imi place la astia faptul ca ii cam baga in seama pe amaratii de la Noua Dreapta dar sunt si
articole intersante.

Mersi ca mi-ai amintit de porcariile Realitatii.Sper ca amprentele acelea nu au ajuns la broscari ca ne facem de tot rahatul.Am auzit ca s-au adunat cateva sute de amprente.Cine dracu erau cretinii aia??? Rolling Eyes

Mi-am amintit de emisiunea "Nasul"(B1TV).Oare merge?
Sus In jos
Vezi profilul utilizatorului
Admin
Admin
avatar

Numarul mesajelor : 367
Data de inscriere : 22/02/2008

MesajSubiect: Re: Cu tricolorul pe aripi-IAR 93 Vultur   Dum Iul 27, 2008 4:34 pm

Sincer, italienii sunt ca si noi, una face opinia publica, alta zice poporu, asa ca italianul nu da doua cepe degerate pe semnaturile realitatii, dar au reusit prostutii sa isi puna o parte din "societatea civila" in cap..anyway Ro1918.com colaboreaza cu o asociatie italiana, si cei de acolo nu au auzit de semnaturi, ci doar de faptul ca Base e pro si Tradiceanu e contra
Sus In jos
Vezi profilul utilizatorului http://www.Ro1918.com
un cetatean



Numarul mesajelor : 78
Data de inscriere : 25/07/2008

MesajSubiect: Re: Cu tricolorul pe aripi-IAR 93 Vultur   Lun Iul 28, 2008 11:02 am

Acum sa ne ocupam de comisie.Pe site-ul MApN nu scrie nimic...
Sus In jos
Vezi profilul utilizatorului
Admin
Admin
avatar

Numarul mesajelor : 367
Data de inscriere : 22/02/2008

MesajSubiect: Re: Cu tricolorul pe aripi-IAR 93 Vultur   Lun Iul 28, 2008 1:46 pm

Ar fi culmea sa scrie Very Happy. Da-mi cateva momente pana aflu cine face parte din aceasta comisie.
Sus In jos
Vezi profilul utilizatorului http://www.Ro1918.com
Admin
Admin
avatar

Numarul mesajelor : 367
Data de inscriere : 22/02/2008

MesajSubiect: Re: Cu tricolorul pe aripi-IAR 93 Vultur   Lun Iul 28, 2008 2:14 pm

Camarade, trebuie sa asteptam sa se aleaga noul guvern, pentru ca din cate mi-a spus Night-Elf, guvernul roman cu guvernul tarii respective negociaza contractul.

Asadar, trebuie a asteptam sa se aleaga noul guvern.
Sus In jos
Vezi profilul utilizatorului http://www.Ro1918.com
Night-elf
Admin
avatar

Numarul mesajelor : 12
Varsta : 38
Localizare : Romania
Data de inscriere : 24/02/2008

MesajSubiect: Re: Cu tricolorul pe aripi-IAR 93 Vultur   Lun Iul 28, 2008 3:38 pm

"Avem nevoie de avioane performante si viabile,nu sa ne luam dupa rationamentul "conteaza numai sa zboare"(asa pilotii militari vor zbura in rablele alea folosite la stropit cartofi-le punem niste petarde si cateva artificii si le numim avioane de vanatoare)."

Din cate stiu avem de ales intre F16, Gripen si Eurofighter. Niciunul dintre ele nu se inscrie la categoria stropit cartofi. avand in vedere palmaresul lui F16 singur, "antecedentele" firmei SAAB in materie de proiectare de avioane si performantele lui Eurofighter, as zice ca deja nici nu mai conteaza care din ele va fi ales, ci doar SA ZBOARE, la asta m-am referit, deci poti sta linistit in legatura cu vechiturile.

_________________
Armis Arma Iritantum
Sus In jos
Vezi profilul utilizatorului http://www.zboruldenoapte.blogspot.ro
un cetatean



Numarul mesajelor : 78
Data de inscriere : 25/07/2008

MesajSubiect: Re: Cu tricolorul pe aripi-IAR 93 Vultur   Lun Iul 28, 2008 5:11 pm

Din cate am inteles F16 este un avion scos la pensie.Si dupa afacerea cu firma americana "Bechtel" caruia statul ia dat miliarde si nici acuma nu si-a indeplinit obiectivele...Si toata chestia asta cu vanzarea unui avion pe cale de a fi retras...Sper sa nu fie o teapa.

Sincer,as prefera ca politicienii sa aleaga Eurofighter.Este cel mai performant avion dintre cele trei variante.
Sus In jos
Vezi profilul utilizatorului
Admin
Admin
avatar

Numarul mesajelor : 367
Data de inscriere : 22/02/2008

MesajSubiect: Re: Cu tricolorul pe aripi-IAR 93 Vultur   Mar Iul 29, 2008 11:11 am

Citat :
Si dupa afacerea cu firma americana "Bechtel" caruia statul ia dat miliarde si nici acuma nu si-a indeplinit obiectivele.


Camarade, suntem condusi de acesti oameni, si intoxicati, tot de ei. Daca ai sa dai o privire in istoria masonilor, ai sa vezi ca avem parlamentari masoni, care au legaturi cu America, si ai sa mai vezi tu, ca Pro Tv de ex. e 95% al unui trust american, acum se explica de ce a fost cantat imnul pe manea, si este cea mai tiganizata televiziune (mai tiganizata si decat Antena 1!). Bineinteles avem si un loc 3, Realitatea lui Vantu. Un alt exemplu ca in Romania, scapi basma curata, daca faci parte dintr-un anumit grup, basca!!! Iti faci si televiziune...
Sus In jos
Vezi profilul utilizatorului http://www.Ro1918.com
un cetatean



Numarul mesajelor : 78
Data de inscriere : 25/07/2008

MesajSubiect: Re: Cu tricolorul pe aripi-IAR 93 Vultur   Mar Iul 29, 2008 11:59 am

Oricum,mai sigur e Grippen sau Typhoon.
Sus In jos
Vezi profilul utilizatorului
Admin
Admin
avatar

Numarul mesajelor : 367
Data de inscriere : 22/02/2008

MesajSubiect: Re: Cu tricolorul pe aripi-IAR 93 Vultur   Mar Iul 29, 2008 12:10 pm

Nu sunt un expert in aeronautica dar stiu ca o ara ca Romania are nevoie de avioane BUNE! si ei trebuie sa faca in asa fel incat sa faca rost de ele.
Sus In jos
Vezi profilul utilizatorului http://www.Ro1918.com
Night-elf
Admin
avatar

Numarul mesajelor : 12
Varsta : 38
Localizare : Romania
Data de inscriere : 24/02/2008

MesajSubiect: Re: Cu tricolorul pe aripi-IAR 93 Vultur   Mar Iul 29, 2008 4:08 pm

F16 nu este un avion de scos la pensie. Curti mai mari, precum Italia, au ales exact varianta inchirierii lui F16 pentru urmatorii cativa ani, pana cand noul produs performant, F35, va fi disponibil. Polonia a cumparat 42 de F16 block 52 (care nu mai e nici pe departe F16 A sau B produs la inceputul anilor 80). Are un palmares impresionant in conditii de lupta REALE (nici Gripen nici Eurogighter nu pot se pot lauda cu asta, inca). Nu din punct de vedere aeronautic m-ar deranja F16, ci prin prisma faptului ca daca peste 10 ani nu vom avea bani de F35, alt avion nici nu vom vedea, si vom ramane cu F16 ca si cu Mig-ul 21 intinzadu-i pana la refuz resursa de zbor, 30-40 de ani, pe cand un Eurofighter sau un Gripen s-ar preta mai bine, fiind totusi mai noi.

_________________
Armis Arma Iritantum
Sus In jos
Vezi profilul utilizatorului http://www.zboruldenoapte.blogspot.ro
un cetatean



Numarul mesajelor : 78
Data de inscriere : 25/07/2008

MesajSubiect: Re: Cu tricolorul pe aripi-IAR 93 Vultur   Mar Iul 29, 2008 5:11 pm

Night-elf a scris:
Nu din punct de vedere aeronautic m-ar deranja F16, ci prin prisma faptului ca daca peste 10 ani nu vom avea bani de F35, alt avion nici nu vom vedea, si vom ramane cu F16 ca si cu Mig-ul 21 intinzadu-i pana la refuz resursa de zbor, 30-40 de ani, pe cand un Eurofighter sau un Gripen s-ar preta mai bine, fiind totusi mai noi.

La asta ma gandeam si eu.Si MiG 21 a fost la vremea lui un avion performant dar acuma...
Si inca ceva...Cate elicoptere de lupta are armata romana?
Sus In jos
Vezi profilul utilizatorului
Continut sponsorizat




MesajSubiect: Re: Cu tricolorul pe aripi-IAR 93 Vultur   

Sus In jos
 
Cu tricolorul pe aripi-IAR 93 Vultur
Sus 
Pagina 1 din 1

Permisiunile acestui forum:Nu puteti raspunde la subiectele acestui forum
www.Ro1918.com :: Romania Pitoreasca :: Made in Romania-
Mergi direct la: